Editor: Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș NEWSLETTER NR.4 / MARTIE 2023
Prezentare generală
PROIECT
Proiect cofinanțat
din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman2014-2020
Axa prioritară 3: Locuri de muncă
pentru toți; Componenta 1: Competențe digitale
pentru angajații din IMM
Beneficiar/Lider parteneriat: Camera de Comerț Industrie și Agricultură
Timiș
Partener proiect
: S.C. DIACOSTAMPET SRL Petroșani, Jud. Hunedoara
Durata proiectului: 03 octombrie 2022 – 31
decembrie 2023
|
Obiectiv general: Sprijinirea a
32 întreprinderi care își desfășoară activitatea într-unul din sectoarele
economice identificate conform SNC și unul
din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI, prin analizarea
posibilităților și potentialului de digitalizare a întreprinderilor,
perspectivele
de dezvoltare a acestora prin introducerea și integrarea tehnologiei
digitale și determinarea pe această bază a necesarului de formare
profesională în domeniul TIC, elaborarea și introducerea unor programe de
învățare la locul de muncă și furnizarea serviciilor de
formare profesională, evaluarea și certificarea competentelor
profesionale pentru 304 angajați, în scopul îmbunătățirii cunoștințelor și
competențelor profesionale în domeniul alfabetizării digitale.
|
Proiectul vizează:
v
Furnizarea de programe de formare
a competențelor digitale de bază și programe de formare a competențelor
digitale avansate
§ Introducere în
securitatea cibernetică
§ Competențe digitale de
utilizare a tehnologiei informației ca instrument de învățare și cunoaștere
§ Gestionarea bazelor de
date
§ Marketing digital
v
Evaluarea și certificarea
competențelor profesionale în domeniul alfabetizării digitale și tehnologiei
informației și comunicațiilor
§ Recunoașterea și validarea
rezultatelor învățării dobândite in contexte non-formale și/sau informale;
§ Recunoașterea competențelor
aferente cerințelor locurilor de muncă
v
Sprijin acordat întreprinderilor
pentru organizarea de programe de învățare la locul de muncă în domeniul alfabetizării
digitale și tehnologiei informației și comunicațiilor
§ Analiza posibilităților și
potențialului de digitalizare a întreprinderilor, perspectivele de dezvoltare a
acestora prin introducerea și integrarea tehnologiei digitale și determinarea
pe această bază a necesarului de formare profesională în domeniul TIC
§ Elaborarea și introducerea
unor programe de învățare la locul de muncă pentru dobândirea competențelor
primare / avansate în domeniul TIC;
§ Elaborarea și introducerea
unor programe de monitorizare și control a respectării principiilor egalității
de șanse și nediscriminării;
§ Elaborarea și introducerea
unor programe de reducere a emisiilor de dioxid de carbon și creșterea
eficienței din punct de vedere al utilizării resurselor.
|
Condiții de
ELIGIBILITATE:
§ Programele de formare profesională și Programele de evaluare și
certificare a competențelor profesionale se adresează angajaților,
cu contract individual de muncă din cadrul
IMM-urilor cu activitate principală sau secundară într-unul din sectoarele
economice cu potențial
competitiv identificate conform SNC și în
domeniile de specializare inteligenta conform SNCDI, din județele Timiș, Arad
și Hunedoara;
§ Programele de învățare la locul de muncă se adresează IMM-urilor cu
activitate principală sau secundară într-unul din sectoarele
economice cu potențial competitiv identificate
conform SNC și în domeniile de specializare inteligenta conform SNCDI, din
județele Timiș,
Arad și Hunedoara.
BENEFICII directe aduse firmelor și angajaților
Ø Muncă mai eficientă
Ø Inovarea este mai facilă, mai ușor de realizat
Ø Împărtășirea unor cunostințe cu specialiști în
domeniu
Ø Învățare activă (on the job)
Ø Reducerea costurilor
Ø Grad de satisfacție mai mare
Ø Scalarea afacerii – creșterea afaceri folosind cât
mai puține resurse
Ø Analiză și un control mai ușor de realizat asupra
activităților
Ø Contactarea unor noi potențiali clienți este mult
mai ușoară datorita marketingului digital și utilizării canalelor online
care pot
identifica și comunica publicului cine are cea
mai mare nevoie de afacere.
|
ASTĂZI: TENDINȚELE VIITORULUI ÎN DEZVOLTAREA TIC
Care sunt tendințele viitorului?
- Se preconizează că ocuparea forței de muncă în
sectorul specialiștilor în domeniul TIC va crește cu 11 % în perioada până
în 2030, creându-se 395 000 de locuri de muncă
- Coroborată cu numărul celor care renunță la această
ocupație în aceeași perioadă (un număr estimativ de 1,2 milioane), această
creștere indică faptul că vor trebui ocupate 1,6 milioane de locuri de
muncă în domeniul TIC
- În 2030, procentul de specialiști în domeniul TIC cu
nivel mediu de calificare va rămâne mai mult sau mai puțin neschimbat, la
23 %
- În 2030, se preconizează că procentul de specialiști
în domeniul TIC cu nivel înalt de calificare va ajunge la 74 %.
Care sunt
factorii de schimbare care vor afecta competențele?
- Evoluțiile în materie de tehnologie și lanțuri valorice: Evoluțiile în materie de tehnologie și lanțuri valorice vor înclina
balanța de la competențele digitale tehnice către cunoștințele specifice
sectorului și competențele non-tehnice, cum ar fi gestionarea și
planificarea;
- Digitalizarea în continuare a economiei: Digitalizarea va impulsiona cererea de angajați care posedă
cunoștințe aprofundate în domeniu și care sunt capabili să creeze soluții
TIC eficiente și particularizate pentru orice întreprindere sau
organizație;
- Creșterea externalizării competențelor digitale tehnice către piețe
mai ieftine, non-UE: Specialiștii
din UE vor trebui să aibă competențe în diverse sectoare, cum ar fi
gestionarea unui lanț de aprovizionare, în contextul TIC;
- Calculatoare din ce în ce mai puternice: Această tendință în materie de „big data” (tehnologie de lucru
cu volume mari de date) va duce la cererea de competențe temeinice de
analiză a datelor și de competențe de gestionare a datelor pentru
întreprinderi;
- Tranziția către tehnologia de tip cloud computing: Aceasta va înregistra o accelerare, atât pentru întreprinderi, cât și
pentru consumatori, reducând cererea de cunoștințe tehnice în ceea ce îi
privește pe utilizatori, dat fiind că serviciile sunt externalizate către
furnizorii de servicii cloud. Întreprinderile vor avea nevoie de
competențe în materie de integrare a serviciilor, de gestionare a
serviciilor, de proiectare și de gestionare a tehnologiei de tip cloud,
precum și de creare și optimizare a centrelor de date de tip cloud;
- Automatizarea: Odată cu
dezvoltarea activităților de cercetare și a investițiilor private în
domeniul automatizării și al unităților de control pentru locuințe
inteligente, va crește din ce în ce mai mult cererea de expertiză în
materie de software și de hardware, cu niveluri înalte de competențe
numerice și de cunoștințe în domeniu;
- Dezvoltarea internetului obiectelor: Va crește cererea de cunoștințe tehnice în rețele ale internetului
obiectelor, precum și de competențe necesare pentru gestionarea
configurațiilor multiple ale rețelelor care fac parte din acestea;
- Interconectarea datorată „sistemelor inteligente”: Pe măsură ce diversele componente ale infrastructurii TIC devin
din ce în ce mai interconectate cu dezvoltarea „sistemelor inteligente”,
vor lua amploare amenințările reprezentate de criminalitatea cibernetică
și de terorismul cibernetic. Cererea de competențe în securitate cibernetică aferente atât
sistemelor software, cât și hardware va crește și probabil că specialiștii
vor trebui să aibă un nivel înalt de calificare pentru a îndeplini
cerințele sistemelor interconectate de infrastructură „inteligentă” ale
viitorului.
Cum pot fi satisfăcute aceste nevoi de competențe?
§
Completarea programei de învățământ cu științe, tehnologie, inginerie și
matematică (STIM), precum și cu alte competențe relevante pentru TIC într-o
gamă largă de domenii de specialitate poate sprijini tranziția angajaților
către slujbe specializate din domeniul TIC, indiferent de studiile
acestora.
§
Accentul sporit pe experiența în domeniu este însă problematic, întrucât
competențele transversale (și anume, dobândirea de cunoștințe și de expertiză
într-un anumit sector sau în mai multe sectoare) ar trebui să facă parte, de
asemenea, din formarea de care beneficiază angajații la locul de muncă.
(Sursa: https://eures.ec.europa.eu/future-work-ict-professionals-2020-09-25_ro)
Informații detaliate sunt disponibile pe
site-ul CCIAT / Proiect Digitalizăm Vestul și pe pagina de FACEBOOK.
Companiile interesate sunt invitate să
comunice interesul la adresa de mail: rolinic@cciat.ro.
Conţinutul acestui
material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene
sau a Guvernului României.